Q. #පිං සහ #පවි. #කූසල් සහ #අකූසල් සහ එවා වීපාක දෙන අයූරැ විස්තර කරන හොඳම සූත්රය කූමක්ද? මා සොයන්නේ ත්රිපිටකයේ සඳහන් සුත්ර පිළිඹඳ තොරතූරකි. එය අචිනත්ය නිසා දෙසනා නොකලා නමි එවැන්නක් නැත්තේ නැති බවට දෙසනා කල තැනක් වත් තිබෙද?
පිලිතුරැ ලෙස ලද සුත්ර: චුල්ලකම්ම විභංග සූත්රය (මඣිම නිකාය); මහා කම්ම විබංග සූත්රය; බාල පණ්ඩිත සූත්රය; ලක්ඛණ සංයුක්තය; දේවදූත සූත්රය; විමාන වත්ථු - ප්රේත වත්ථු.
A / R. “කුශල වූ අකුශල වූ හෝ ක්රියාවක් සිදු කිරීම් වශයෙන් සත්ත්ව සන්තානයෙහි ඇතිවන්නා වූ එක් එක් චිත්ත වීථියක ජවන නම් වූ බලවත් සිත් සත බැගින් ඇති වේ. ඒවායින් පළමුවන ජවන චිත්තය දෘෂ්ට ධර්මවේද්ය කර්ම වේ. සත්වන ජවනය උපපද්ය වේද්ය කර්මය නම් වේ. මධ්යයේ ජවන පස අපරාපර්ය්ය වේද්ය කර්ම නම් වේ. එක් ජාතියක දී එක් පුද්ගලයකුගේ සන්තානයෙහි එබඳු කුශලාකුශල චිත්ත වීථි ගණනක් ඇති වේ. ඒවායේ ඇති ඒ ජාතියේ දී විපාක නුදුන් ප්රථම ජවන චේතනා සියල්ල ම මරණින් පසු අහෝසි කර්ම භාවයට පැමිණේ. එක් ජාතියක දී ඇති වන්නා වූ ඒ වීථිවල ඇති වූ සප්තම ජවන චේතනාවින් දෙවන ජාතියේ දී විපාක දීමට අවකාශය නො ලබන සියල්ල ම ද අහෝසි කර්ම වේ. ඉතිරි චේතනාවෝ නිවනට පැමිණෙන තුරු අහෝසි කර්ම නො වෙති. කල්ප ලක්ෂ ගණනක් ගත වූවාට පසු ව වුව ද අවකාශයක් පැමිණිය හොත් ඒවා විපාක දෙන්නේ ය.”
පිලිතුරැ ලෙස ලද සුත්ර: චුල්ලකම්ම විභංග සූත්රය (මඣිම නිකාය); මහා කම්ම විබංග සූත්රය; බාල පණ්ඩිත සූත්රය; ලක්ඛණ සංයුක්තය; දේවදූත සූත්රය; විමාන වත්ථු - ප්රේත වත්ථු.
A / R. “කුශල වූ අකුශල වූ හෝ ක්රියාවක් සිදු කිරීම් වශයෙන් සත්ත්ව සන්තානයෙහි ඇතිවන්නා වූ එක් එක් චිත්ත වීථියක ජවන නම් වූ බලවත් සිත් සත බැගින් ඇති වේ. ඒවායින් පළමුවන ජවන චිත්තය දෘෂ්ට ධර්මවේද්ය කර්ම වේ. සත්වන ජවනය උපපද්ය වේද්ය කර්මය නම් වේ. මධ්යයේ ජවන පස අපරාපර්ය්ය වේද්ය කර්ම නම් වේ. එක් ජාතියක දී එක් පුද්ගලයකුගේ සන්තානයෙහි එබඳු කුශලාකුශල චිත්ත වීථි ගණනක් ඇති වේ. ඒවායේ ඇති ඒ ජාතියේ දී විපාක නුදුන් ප්රථම ජවන චේතනා සියල්ල ම මරණින් පසු අහෝසි කර්ම භාවයට පැමිණේ. එක් ජාතියක දී ඇති වන්නා වූ ඒ වීථිවල ඇති වූ සප්තම ජවන චේතනාවින් දෙවන ජාතියේ දී විපාක දීමට අවකාශය නො ලබන සියල්ල ම ද අහෝසි කර්ම වේ. ඉතිරි චේතනාවෝ නිවනට පැමිණෙන තුරු අහෝසි කර්ම නො වෙති. කල්ප ලක්ෂ ගණනක් ගත වූවාට පසු ව වුව ද අවකාශයක් පැමිණිය හොත් ඒවා විපාක දෙන්නේ ය.”