Q. තුන් සිත හදුන්වා දෙන්න පුලුවන් ද?
A / R. "චේතනා තුන.
දානමය කුශලය උසස් පරිද්දෙන් ඵල දානය කරන්නක් වීමට පූර්ව චේතනාව ය, මුඤ්චන චේතනාවය, අපර චේතනාවය යන චේතනා තුන යහපත් විය යුතු ය. පූර්ව චේතනාව යනු දාන වස්තු සැපයීම් පිළියෙළ කිරීම් ආදි වශයෙන් දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ගේ අතට පත් කිරීමට පළමු ඒ දාන ක්රියාව සම්බන්ධයෙන් ඇතිවන්නා වූ චේතනා රාශිය ය. මුඤ්චන චේතනාව යනු දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනමන්නා වූ හෙවත් ප්රතිග්රාහකයන් අතට පත් කරන්නා වූ චේතනාව ය. අපර චේතනා යනු දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනැමීමෙන් පසු එය සම්බන්ධයෙන් ඇති වන්නා වූ චේතනා රාශිය ය.
පූර්ව චේතනාව යහපත් වීමට පළමුවෙන් කළ යුතු වැඩ කරන කරවන කල්හි මතු සම්පත් ලැබීමට අනුගාමික නිධානයක් කරමිය කියා හෝ මරණින් හැර යන්නට සිදුවන ධනය ගෙන යෑමට පිළියෙළ කරමිය කියා හෝ, අසාර වූ ධනයෙන් ගත හැකි සාරය ගනිමිය කියා හෝ, සසරට පිහිටක් කර ගනිමිය කියා හෝ සසරින් එතරවීමට උපායක් කරමිය කියා හෝ, බුද්ධාදි උත්තමයන් ගිය මඟ යෙමියි කියා හෝ සලකා අත්තුක්කංසන පරවම්භනාදි ලාමක අදහස්වලින් තොරව ක්රියා කළ යුතු ය. මුඤ්චන චේතනාව යහපත් වනු පිණිස දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනැමීමේ දී ද එසේ ම සලකා පිරිනැමිය යුතු ය. අපර චේතනාව යහපත් වනු පිණිස මාගෙන් මෙතෙක් වියදම් වූයේය යනාදිය සලකා නොසතුටක් ඇති කර නො ගෙන සසරට පිහිටක් කර ගතිමිය යනාදීන් ඒ ගැන සතුට නැවත නැවත ඇති කර ගත යුතු ය. ත්රිහේතුක කුශලයක් වුව ද පූර්වාපර චේතනා යහපත් නො වූ කල්හි දුබල වීමෙන් අල්ප විපාක ඇතියක් වන්නේ ය.
“පුබ්බෙව දානා සුමනො - දදං චිත්තාය පසාදයෙ
දත්වා වත්තමනො හොති - එසා යඤ්ඤස්ස සම්පදා”
“දන් දීමට පෙරාතුව ම දානය සම්බන්ධයෙන් සතුටු සිත් ඇත්තේ ව්නේ ය. දෙන කල්හි ද සිත පහදවා ගන්නේ ය. දීමෙන් පසු ද සතුටු සිත් ඇත්තේ වන්නේ ය. මේ කරුණු තුන දානයාගේ සම්පත්තිය වන්නේ ය."
A / R. {[මනෝ විද්යාඥකු වන සිග්මන් ෆ්රොයිඩ් මහතාට අනුව නම් තුන් සිතකි.
1. උඩු සිත / සවිඥානික සිත (The Conscious Mind)
2. යටි සිත / පූර්ව විඥානය (The Preconscious Mind)
3. භවාංග සිත / අවිඥානික සිත (The Unconscious Mind)]
[තදංග ප්රහාණය
විෂ්කම්භන ප්රහාණය
සමුච්ඡේද ප්රහාණය]
[සම්පජාන සංඛාර
අසම්පජාන සංඛාර ...]
A / R. ’’යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සැප දුක් උපදීද, ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය තමා හෝ සකස් කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සුව දුක් උපදීද, ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය අනුන් හෝ රැස් කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සුව දුක් පහළවේද, සම්යක් ප්රඥාවෙන් හෝ ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය රැස්කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සැප දුක් පහළවේද, නොසිහියෙන් හෝ ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය රැස් කරයි.”
A / R. "චේතනා තුන.
දානමය කුශලය උසස් පරිද්දෙන් ඵල දානය කරන්නක් වීමට පූර්ව චේතනාව ය, මුඤ්චන චේතනාවය, අපර චේතනාවය යන චේතනා තුන යහපත් විය යුතු ය. පූර්ව චේතනාව යනු දාන වස්තු සැපයීම් පිළියෙළ කිරීම් ආදි වශයෙන් දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ගේ අතට පත් කිරීමට පළමු ඒ දාන ක්රියාව සම්බන්ධයෙන් ඇතිවන්නා වූ චේතනා රාශිය ය. මුඤ්චන චේතනාව යනු දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනමන්නා වූ හෙවත් ප්රතිග්රාහකයන් අතට පත් කරන්නා වූ චේතනාව ය. අපර චේතනා යනු දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනැමීමෙන් පසු එය සම්බන්ධයෙන් ඇති වන්නා වූ චේතනා රාශිය ය.
පූර්ව චේතනාව යහපත් වීමට පළමුවෙන් කළ යුතු වැඩ කරන කරවන කල්හි මතු සම්පත් ලැබීමට අනුගාමික නිධානයක් කරමිය කියා හෝ මරණින් හැර යන්නට සිදුවන ධනය ගෙන යෑමට පිළියෙළ කරමිය කියා හෝ, අසාර වූ ධනයෙන් ගත හැකි සාරය ගනිමිය කියා හෝ, සසරට පිහිටක් කර ගනිමිය කියා හෝ සසරින් එතරවීමට උපායක් කරමිය කියා හෝ, බුද්ධාදි උත්තමයන් ගිය මඟ යෙමියි කියා හෝ සලකා අත්තුක්කංසන පරවම්භනාදි ලාමක අදහස්වලින් තොරව ක්රියා කළ යුතු ය. මුඤ්චන චේතනාව යහපත් වනු පිණිස දාන වස්තුව ප්රතිග්රාහකයන්ට පිරිනැමීමේ දී ද එසේ ම සලකා පිරිනැමිය යුතු ය. අපර චේතනාව යහපත් වනු පිණිස මාගෙන් මෙතෙක් වියදම් වූයේය යනාදිය සලකා නොසතුටක් ඇති කර නො ගෙන සසරට පිහිටක් කර ගතිමිය යනාදීන් ඒ ගැන සතුට නැවත නැවත ඇති කර ගත යුතු ය. ත්රිහේතුක කුශලයක් වුව ද පූර්වාපර චේතනා යහපත් නො වූ කල්හි දුබල වීමෙන් අල්ප විපාක ඇතියක් වන්නේ ය.
“පුබ්බෙව දානා සුමනො - දදං චිත්තාය පසාදයෙ
දත්වා වත්තමනො හොති - එසා යඤ්ඤස්ස සම්පදා”
“දන් දීමට පෙරාතුව ම දානය සම්බන්ධයෙන් සතුටු සිත් ඇත්තේ ව්නේ ය. දෙන කල්හි ද සිත පහදවා ගන්නේ ය. දීමෙන් පසු ද සතුටු සිත් ඇත්තේ වන්නේ ය. මේ කරුණු තුන දානයාගේ සම්පත්තිය වන්නේ ය."
A / R. {[මනෝ විද්යාඥකු වන සිග්මන් ෆ්රොයිඩ් මහතාට අනුව නම් තුන් සිතකි.
1. උඩු සිත / සවිඥානික සිත (The Conscious Mind)
2. යටි සිත / පූර්ව විඥානය (The Preconscious Mind)
3. භවාංග සිත / අවිඥානික සිත (The Unconscious Mind)]
[තදංග ප්රහාණය
විෂ්කම්භන ප්රහාණය
සමුච්ඡේද ප්රහාණය]
[සම්පජාන සංඛාර
අසම්පජාන සංඛාර ...]
A / R. ’’යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සැප දුක් උපදීද, ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය තමා හෝ සකස් කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සුව දුක් උපදීද, ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය අනුන් හෝ රැස් කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සුව දුක් පහළවේද, සම්යක් ප්රඥාවෙන් හෝ ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය රැස්කරයි. යමක් ප්රත්යය වීමෙන් අධ්යාත්මයෙහි සැප දුක් පහළවේද, නොසිහියෙන් හෝ ඒ කාය / වාග් / මනෝ සංස්කාරය රැස් කරයි.”