Q. නිවැරදි ධර්ම චක්රය කුමක් ද?
A / R. "දැති සහිත ගරාදි සූවිස්සේ චක්රය
ධර්මචක්ර සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේ දී එය කැපෙන දෙයක් බව දැක්වීමට චක්ර පට්ටමේ දැති යෙදිය යුතු ය. ඒ චක්රය චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය බව දැක්වීමට හා චතුස්සත්යය දේශනාව බව දැක්වීමටත් චතුස්සත්යයේ අංග සූවිස්ස දැක්විය යුතු. චක්රයට ගරාදි සූවිස්සක් යොදන්නේ සත්ය දේශනයේ එන සත්යාංගසූවිස්ස දැක්වීමට ය. සත්යාංග සූවිස්ස දක්වන ගරාදි සූවිස්සක් ඇති දැති සහිත චක්ර සටහන නියම ධර්මචක්ර සටහන බව කිය යුතු ය. චතුස්සත්ය දේශනයේ අංග සූවිස්ස විසුද්ධි මාර්ගයේ ආර්ය්ය සත්ය නිර්දේශයේ මෙසේ දැක්වේ.
“ජාතිපි දුක්ඛා ජරාපි දුක්ඛා මරණම්පි දුක්ඛං සෝක පරිදේව දුක්ඛ දෝමනස්සුපායාසාපි දුක්ඛා අප්පියේහි සම්පයෝගෝ දුක්ඛෝ පියේහි විප්පයෝගෝ දුක්ඛෝ යංපිච්ඡං නලභති තම්පි දුක්ඛං සංඛිත්තේන පඤ්චුපාදානක්ඛන්ධා දුක්ඛාති දුක්ඛ නිද්දේසේ ද්වාදස ධම්මා.”
යායං තණ්හා පොණෝභවිකා නන්දිරාග සහගතා තත්රතත්රාභිනන්දිනී, සෙය්යථිදං? කාමතණ්හා, භව තණ්හා, විභව තණ්හාති. සමුදය නිද්දේසේ තිවිධා තණ්හා.
යෝ තස්සායේව තණ්හාය අසේස විරාග නිරෝධෝ චාගෝ පටිනිස්සග්ගෝ මුත්ති අනාලයෝති, ඒවං නිරෝධ නිද්දේසේ අත්ථතෝ ඒකමේව නිබ්බානං.
කතමං දුක්ඛ නිරොධගාමිනි පටිපදා අරියසච්චං අයමෙව අරියෝ අට්ඨංගිකෝ මග්ගෝ, සෙය්යථිදං? සම්මාදිට්ඨි -පෙ- සම්මා සමාධීති. ඒවං මග්ග නිද්දේසේ අට්ඨධම්මා.”
මෙහි දැක්වෙන අංග සූවිස්ස මෙසේ ය.
1. ජාති දුක්ඛය.
2. ජරා දුක්ඛය.
3. මරණ දුක්ඛය.
4. ශෝකය.
5. පරිදේවය
6. දුක්ඛය.
7. දෝමනස්සය.
8. උපායාසය.
9. අප්රිය සම්ප්රයෝගය.
10. ප්රිය විප්රයෝගය.
11. කැමති දෑ නො ලැබීම.
12. උපාදානස්කන්ධ පස.
13. කාම තණ්හාව.
14. භව තණ්හාව.
15. විභව තණ්හාව.
16. නිර්වාණය.
17. සම්මා දිට්ඨි
18. සම්මා සංකප්ප.
19. සම්මා වාචා.
20. සම්මා කම්මන්ත.
21. සම්මා ආජීව.
22. සම්මා වායාම.
23. සම්මා සති.
24. සම්මා සමාධි.
මේ චතුස්සත්යයේ අංග සූවිස්සය.
විසුද්ධිමග්ගයේ මේ අංග සූවිස්ස දක්වා ඇත්තේ ධර්මචක්ර සූත්රය සච්චවිභඞ්ග සූත්රය යන දෙක්හි ම එන අංග ගැනීමෙනි. ධර්මචක්ර සූත්රයෙහි එන ව්යාධිපි දුක්ඛෝ යන අංගය මේ සූවිස්සට ඇතුලත් කොට නැත. එය ඇතුලත් කර නැත්තේ ව්යාධිය සකල සත්ත්වයන්ට ම සාධාරණාංගයක් නොවන නිසා ය යි විසුද්ධිමග්ග ටීකාවෙහි කියා ඇත්තේ ය.
අපගේ දහම් පොත් සියල්ලෙහි ම ලකුණක් වශයෙන් යොදා ඇති ධර්මචක්ර සටහන තේරුම් ගත හැකිවීම සඳහා මේ පොතට අතිරේකයක් වශයෙන් මේ ලිපිය යොදන ලදී.
රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නායක ස්ථවිර."
{"ධර්මචක්රය
ධර්ම චක්රය වනාහි ධර්මය පිළිබඳ උසස් දැනුමක් නැති සාමාන්ය ජනයාට තේරුම් ගැනීමට දුෂ්කර ඔවුනට තේරුම් ගත හැකි පරිදි කීමට - ලිවීමට දුෂ්කර ගැඹුරු කරුණෙකි. එය තේරුම් ගත හැකි වීමට නම් ධර්ම යන වචනයෙන් කියැවෙන්නේ කුමක් ද? චක්ර යන වචනයෙන් කියැවෙන්නේ කුමක් ද? ධර්මය ම චක්රයක් ද? ධර්මයත් චක්රයත් දෙකක් ද? ධර්ම යන වචනයට චක්ර යන වචනය සම්බන්ධ කර ඇත්තේ කිනම් ප්රයෝජනයක් සඳහා ද? යන කරුණු ගැන සලකා බැලිය යුතු ය.
දැනට ලෝකයෙහි අනේකාකාර ධර්ම චක්ර සටහන් ඇත්තේ ධර්මය නොදත් ශිල්පීන් විසින් ධර්මචක්රය යන නම අසා ඇති පමණින් තමාට සිතෙන සැටියෙන් ධර්ම චක්රය කියා නොයෙක් ආකාර චක්ර සටහන් ඇඳ තැබීම නිසා ය. මුලින් කෙනකු ඇඳ තැබූ චක්ර සටහන් අනුව තවත් අයත් චක්ර සටහන් අඳින්නට වීමෙන් ඒවා ව්යාප්ත වී ඇත්තේ ය.
ධර්ම චක්රය යන මෙහි ධර්මය, චක්රය කියා වචන දෙකකි. එහි ධර්ම යන වචනයෙන් චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය, චතුස්සත්යය පිළිබඳ දේශනාඥානය, චතුස්සත්යය දේශනය වූ වචන මාලාව යන අර්ථ තුන ගනු ලැබේ. චක්ර යන වචනයෙන් පුරාණ ලෝකයේ යුද්ධයට පාවිච්චි කළ කඩු කිණිසි ආදියට වඩා නපුරු ආයුධයක් වන රෝදයක් කියැවේ. එය පිට වාටිය හෙවත් පට්ටම දැළි පිහියක් සේ කැපෙන්නා වූ හෝ පට්ටමෙහි දැළිපිහිය සේ කැපන දැති ඇත්තා වූ හෝ රෝදයකි. ඒ චක්රය ක්රියා කරවා යුදවල දී සැණෙකින් බොහෝ ජනයා කපා සුණු විසුණු කරනු ලැබේ. ඒ චක්රය ගැන සාමඤ්ඤඵල සූත්රයෙහි මෙසේ දැක්වේ.
“ඛුරපරියන්තේන චේපි චක්කේන යෝ ඉමිස්සා පඨවියා පාණේ ඒකමංසඛලං ඒකමංසපුඤ්ජං කරෙය්ය”
මේ පූරණකාශ්යප යන ශාස්තෘවරයාගේ ප්රකාශනයෙකි. එයින් කියැවෙන්නේ දැළිපිහිය සේ කෙළවර ඇති චක්රයෙන් මේ පොළොවෙහි සතුන් එක ම මස් ගොඩක් කළත් යනු යි. චක්රයේ දරුණුකම ඒ පාඨයෙන් පෙනේ. බෝධිමූලයේ දී මහ බෝසතාණන් හා යුදයට පැමිණි වසවත් මරු ද චක්ර නම් වූ ඒ අවිය පාවිච්චි කළ බව කියා තිබේ.
ධර්ම යන වචනයෙන් කියැවෙන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය ද අන් කිසි අවියකින් නැසිය නොහෙන කෙලෙස් සතරන් මතු නැගී නො සිටින සේ නැසීමට සමත් අවියකි. ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය හැර අන් කිසිවකින් මතු නැඟී නො එන ලෙස කෙලෙස් සතුරන් නො නැසිය හැකි ය. ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානයේ බලය විසුද්ධිමග්ගයේ මෙසේ දැක්වේ.
භීම වේගානුපතිතා අසනීව සිලුච්චයේ,
වායුවේග සමුට්ඨිතො අරඤ්ඤමිව පාවකෝ.
අන්ධකාරං විය රවි සතේජුජ්ජල මණ්ඩලෝ,
දීඝරත්නානුපතිතං සබ්බානත්ථවිධායකං,
කිලේසජාලං පඤ්ඤාහි විද්ධංසේති භාවිතා.
භයානක වේගයෙන් වැටුණා වූ හෙනය පර්වතයෙන් සුණු කරන්නාක් මෙන් වායු වේගයෙන් හටගත් ගින්න මහා වනයන් දවා විනාශ කරන්නාක් මෙන් ස්වකීය තේජසින් දිලිසෙන මණ්ඩලයක් වූ හිරු අඳුර දුරු කරන්නාක් මෙන් සත්ත්ව සන්තානයෙහි දීර්ඝ කාලයක් පැවතියා වූ සකලානර්ථයන් ඇති කරන්නා වූ කෙලෙස් සමූහය වඩන ලද ප්රඥාව විනාශ කෙරේය යනු එහි තේරුම ය.
ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය කෙලෙස් නැසීමට සමත් බලවත් ආයුධය ය. චක්රය මිනී මැරීමට සතුන් මැරීමට සමත් බලවත් ආයුධය ය. එහෙත් අරූපී ධර්මයක් වන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය ඇසට පෙනෙන දෙයක් නොවන බැවින් අප්රකට ය. චක්රය ඇසට පෙනෙන දෙයක් බැවින් ප්රකට ය. වඩා ශක්තිය ඇති මිනිසාට ඔහුගේ ශක්තිය ප්රකට කිරීම සඳහා අලියා ය කියන්නාක් මෙන් ද, වේගයෙන් යා හැකි මිනිසාට ඒ බව ප්රකට කිරීම පිණිස අශ්වයා ය කියන්නාක් මෙන් ද, මෝඩ මිනිසාට ඒ බව ප්රකට කිරීම පිණිස ගොනා ය කියන්නාක් මෙන් ද ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ප්රකට කරනු පිණිස එයට ධර්ම චක්රය යි කියනු ලැබේ. ශක්තිය නිසා අලියා ය කියන මිනිසා මිනිසකු මිස අලියකු නො වන්නාක් මෙන් ද, අශ්වයා ය කියන මිනිසා අශ්වයකු නො වන්නාක් මෙන් ද, ගොනා ය කියන මිනිසා ගොනකු නො වන්නාක් මෙන් ද ධර්මචක්රය යි කියනු ලබන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය වූ ධර්මයත් ධර්මයක් මිස සත්ය වශයෙන් ඇති චක්රයක් නො වන බව දත යුතු ය.
ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය යනු චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ඥානය ය. යම් කිසි වස්තුවක් ඇසින් බලා දැන ගන්නා වූ තැනැත්තාට දත හැකි වන්නේ ඒ වස්තුවේ පිට පැත්ත පමණෙකි. පිට පැත්තෙන් ද එක් කොටසක් පමණෙකි. එබැවින් ඒ දැනුම සර්වාකාර පරිපූර්ණ දැනුමක් නොවේ. ප්රතිවේධ ය යි කියනුයේ ඒ ඒ දෙයෙහි ඇතුළත පිටත දෙක ම සම්පූර්ණයෙන් පිරිසිදු ලෙස දැනීමට ය. ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය, චතුස්සත්යය එසේ සම්පූර්ණ ලෙස පිරිසිදු ලෙස දකී. ප්රතිවේධ ය යි කියනුයේ ඒ දැනුමට ය. කෙලෙස් නැසීමට සමත් ව්නනේ ඒ දැනුම ය.
ඒ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ප්රතිවේධ ධර්ම චක්රය ය. ඒ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය වචන අනුව වචනානුසාරයෙන් ධර්මයන් දැන ගන්නා වූ ඥානයක් නොව වචන නැති ව ධර්ම ශරීරය දක්නා වූ ඥානයෙකි. ප්රතිවේධ කරන ලද චතුස්සත්ය ධර්මය ජාතිපි දුක්ඛා ජරාපි දුක්ඛා යනාදීන් වචනවලට නඟා කරන දේශනය වූ වචන මාලාව දේශනා ධර්ම චක්රය ය. එයින් කෙරෙන්නේ ශ්රාවකයන්ගේ කෙලෙස් නැසීම ය. එයින් කෙළින් ම ශ්රාවකයන්ගේ කෙලෙස් නැසීමක් නො කරනු ලැබේ. එය ඇසූ ශ්රාවකයන්ගේ සන්තානයෙහි ඒ ධර්මය ඇසීම නිසා චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ඇති වේ. එයින් ඔවුන්ගේ සන්තානයන්හි කෙලෙස් දුරු වේ. සත්ය දේශනය ශ්රාවක සන්තානයෙහි ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥාන සංඛ්යත ධර්ම චක්රය ඇති කරන්නක් බැවින් එයට ද දේශනා ධර්මචක්රය යි කියනු ලැබේ. තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනාරාමයේ දී පවත්වන ලද ධම්මචක්කප්පවත්තන සුත්ත නම් වූ චතුස්සත්ය දේශනය අසා අඤ්ඤා කොණ්ඩඤ්ඤ තෙරුන් වහන්සේ ඇතුළු අටළොස් කෝටියක් බ්රහ්මයෝ සෝවාන් ඵලයට පැමිණියහ. ඒ ඔවුන්ගේ සන්තානවල ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය පහළ වී බොහෝ කෙලෙස් දුරු වී යෑම ය.
චතුස්සත්ය ප්රකාශ කරන දේශනය වූ වචන මාලාව ධර්ම චක්රයක් බව තථාගතයන් වහන්සේ විසින් සච්චවිභඞ්ග සූත්රයෙහි මෙසේ වදාරා ඇත්තේ ය.
“තථාගතේන භික්ඛවේ, අරහතා සම්මා සම්බුද්ධෙන බාරාණසියං ඉසිපතනේ මිගදායේ අනුත්තරං ධම්මචක්කං පවත්තිතං, අප්පටිවත්තියං සමණේන වා බ්රාහ්මණේන වා දේවේන වා මාරේන වා බ්රහ්මුණා වා කේනචි වා ලෝකස්මිං; යදිදං චතුන්නං අරියසච්චානං ආචික්ඛනා දේසනා පඤ්ඤපනා පට්ඨපනා විවරණා විභජනා උත්තානිකම්මං”
“තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනයේදී සතරක් වූ ආර්ය්ය සත්යයන් ප්රකාශ කිරීම් වශයෙන් ශ්රමණ බ්රාහ්මණාදි කිසිවකුට ආපසු පෙරළිය නොහෙන අනුත්තර ධර්ම චක්රය පවත්වන ලද්දේ ය” යනු එහි අදහස ය. එයින් දැක්වෙන්නේ චතුරාර්ය්ය සත්යය දක්වන ප්රකාශ කරන වචන මාලාව ධර්ම චක්රය කියා ය.
ධර්මචක්ර සටහන
ප්රතිවේධ ධර්ම චක්රය වන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය අරූපී ධර්මයක් බැවින් එහි සටහනක් නැත. වචන මාලාවක් වන දේශනා ධර්ම චක්රයේ ද දෑසින් දැකිය හැකි සටහනක් නැත. එබැවින් ධර්ම චක්ර සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේ දී ධර්ම චක්රය ප්රකට කිරීමට උපමාවක් වශයෙන් යොදා ගන්නා ලද චක්රායුධය අනුව රෝද සටහනක් ගත යුතු ය. එය කරත්ත රෝදයක් සේ මොට්ට රෝද සටහනක් නොවී මෝල්වල ලී ඉරන රෝදය බඳු කැපෙන රෝදයක සටහන විය යුත ය. පිටතට නෙරා ගිය ගැට ඇති සටහනකින් පෙනේනේ එය කැපෙන රෝදයක් නොව මොට්ට රෝදයක් බව ය. මොට්ට රෝදය අවියක් නොවේ. පිටතට නෙරා ගිය ගැටවලින් එහි ආයුධ භාවය අවලංගු වේ. එබැවින් පිටතට නෙරූ ගැට සහිත චක්රය ධර්ම චක්රය වශයෙන් ගැනීමට නුසුදුසු ය. ධර්ම චක්රය චතුස්සත්යය පිළිබඳ වූවක් බැවින් ඒ රෝදයෙහි චතුස්සත්යය දක්වන ලකුණු පිහිට විය යුතු ය. ගරාදි අට ඇති රෝදයේ ඒ ගරාදිවලින් දක්වන්නේ සම්මා දිට්ඨි ආදි මාර්ග සත්යයේ අංග අට ය. ඒ අංග අට ධර්ම චක්රයෙන් සතරින් පංගුවකි. සතරින් පංගුව ද ධර්මචක්රය නොවේ. වෙන් වෙන් වශයෙන් එක් එක් සත්යය දක්නා ඥානයන්ට ක්ලේශප්රහාණ ශක්තියක් නැත. ක්ලේශප්රහාණ ශක්තිය ඇත්තේ එක්විට ම චතුස්සත්යය දක්නා ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානයට පමණෙකි."}
A / R. "දැති සහිත ගරාදි සූවිස්සේ චක්රය
ධර්මචක්ර සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේ දී එය කැපෙන දෙයක් බව දැක්වීමට චක්ර පට්ටමේ දැති යෙදිය යුතු ය. ඒ චක්රය චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය බව දැක්වීමට හා චතුස්සත්යය දේශනාව බව දැක්වීමටත් චතුස්සත්යයේ අංග සූවිස්ස දැක්විය යුතු. චක්රයට ගරාදි සූවිස්සක් යොදන්නේ සත්ය දේශනයේ එන සත්යාංගසූවිස්ස දැක්වීමට ය. සත්යාංග සූවිස්ස දක්වන ගරාදි සූවිස්සක් ඇති දැති සහිත චක්ර සටහන නියම ධර්මචක්ර සටහන බව කිය යුතු ය. චතුස්සත්ය දේශනයේ අංග සූවිස්ස විසුද්ධි මාර්ගයේ ආර්ය්ය සත්ය නිර්දේශයේ මෙසේ දැක්වේ.
“ජාතිපි දුක්ඛා ජරාපි දුක්ඛා මරණම්පි දුක්ඛං සෝක පරිදේව දුක්ඛ දෝමනස්සුපායාසාපි දුක්ඛා අප්පියේහි සම්පයෝගෝ දුක්ඛෝ පියේහි විප්පයෝගෝ දුක්ඛෝ යංපිච්ඡං නලභති තම්පි දුක්ඛං සංඛිත්තේන පඤ්චුපාදානක්ඛන්ධා දුක්ඛාති දුක්ඛ නිද්දේසේ ද්වාදස ධම්මා.”
යායං තණ්හා පොණෝභවිකා නන්දිරාග සහගතා තත්රතත්රාභිනන්දිනී, සෙය්යථිදං? කාමතණ්හා, භව තණ්හා, විභව තණ්හාති. සමුදය නිද්දේසේ තිවිධා තණ්හා.
යෝ තස්සායේව තණ්හාය අසේස විරාග නිරෝධෝ චාගෝ පටිනිස්සග්ගෝ මුත්ති අනාලයෝති, ඒවං නිරෝධ නිද්දේසේ අත්ථතෝ ඒකමේව නිබ්බානං.
කතමං දුක්ඛ නිරොධගාමිනි පටිපදා අරියසච්චං අයමෙව අරියෝ අට්ඨංගිකෝ මග්ගෝ, සෙය්යථිදං? සම්මාදිට්ඨි -පෙ- සම්මා සමාධීති. ඒවං මග්ග නිද්දේසේ අට්ඨධම්මා.”
මෙහි දැක්වෙන අංග සූවිස්ස මෙසේ ය.
1. ජාති දුක්ඛය.
2. ජරා දුක්ඛය.
3. මරණ දුක්ඛය.
4. ශෝකය.
5. පරිදේවය
6. දුක්ඛය.
7. දෝමනස්සය.
8. උපායාසය.
9. අප්රිය සම්ප්රයෝගය.
10. ප්රිය විප්රයෝගය.
11. කැමති දෑ නො ලැබීම.
12. උපාදානස්කන්ධ පස.
13. කාම තණ්හාව.
14. භව තණ්හාව.
15. විභව තණ්හාව.
16. නිර්වාණය.
17. සම්මා දිට්ඨි
18. සම්මා සංකප්ප.
19. සම්මා වාචා.
20. සම්මා කම්මන්ත.
21. සම්මා ආජීව.
22. සම්මා වායාම.
23. සම්මා සති.
24. සම්මා සමාධි.
මේ චතුස්සත්යයේ අංග සූවිස්සය.
විසුද්ධිමග්ගයේ මේ අංග සූවිස්ස දක්වා ඇත්තේ ධර්මචක්ර සූත්රය සච්චවිභඞ්ග සූත්රය යන දෙක්හි ම එන අංග ගැනීමෙනි. ධර්මචක්ර සූත්රයෙහි එන ව්යාධිපි දුක්ඛෝ යන අංගය මේ සූවිස්සට ඇතුලත් කොට නැත. එය ඇතුලත් කර නැත්තේ ව්යාධිය සකල සත්ත්වයන්ට ම සාධාරණාංගයක් නොවන නිසා ය යි විසුද්ධිමග්ග ටීකාවෙහි කියා ඇත්තේ ය.
අපගේ දහම් පොත් සියල්ලෙහි ම ලකුණක් වශයෙන් යොදා ඇති ධර්මචක්ර සටහන තේරුම් ගත හැකිවීම සඳහා මේ පොතට අතිරේකයක් වශයෙන් මේ ලිපිය යොදන ලදී.
රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නායක ස්ථවිර."
{"ධර්මචක්රය
ධර්ම චක්රය වනාහි ධර්මය පිළිබඳ උසස් දැනුමක් නැති සාමාන්ය ජනයාට තේරුම් ගැනීමට දුෂ්කර ඔවුනට තේරුම් ගත හැකි පරිදි කීමට - ලිවීමට දුෂ්කර ගැඹුරු කරුණෙකි. එය තේරුම් ගත හැකි වීමට නම් ධර්ම යන වචනයෙන් කියැවෙන්නේ කුමක් ද? චක්ර යන වචනයෙන් කියැවෙන්නේ කුමක් ද? ධර්මය ම චක්රයක් ද? ධර්මයත් චක්රයත් දෙකක් ද? ධර්ම යන වචනයට චක්ර යන වචනය සම්බන්ධ කර ඇත්තේ කිනම් ප්රයෝජනයක් සඳහා ද? යන කරුණු ගැන සලකා බැලිය යුතු ය.
දැනට ලෝකයෙහි අනේකාකාර ධර්ම චක්ර සටහන් ඇත්තේ ධර්මය නොදත් ශිල්පීන් විසින් ධර්මචක්රය යන නම අසා ඇති පමණින් තමාට සිතෙන සැටියෙන් ධර්ම චක්රය කියා නොයෙක් ආකාර චක්ර සටහන් ඇඳ තැබීම නිසා ය. මුලින් කෙනකු ඇඳ තැබූ චක්ර සටහන් අනුව තවත් අයත් චක්ර සටහන් අඳින්නට වීමෙන් ඒවා ව්යාප්ත වී ඇත්තේ ය.
ධර්ම චක්රය යන මෙහි ධර්මය, චක්රය කියා වචන දෙකකි. එහි ධර්ම යන වචනයෙන් චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය, චතුස්සත්යය පිළිබඳ දේශනාඥානය, චතුස්සත්යය දේශනය වූ වචන මාලාව යන අර්ථ තුන ගනු ලැබේ. චක්ර යන වචනයෙන් පුරාණ ලෝකයේ යුද්ධයට පාවිච්චි කළ කඩු කිණිසි ආදියට වඩා නපුරු ආයුධයක් වන රෝදයක් කියැවේ. එය පිට වාටිය හෙවත් පට්ටම දැළි පිහියක් සේ කැපෙන්නා වූ හෝ පට්ටමෙහි දැළිපිහිය සේ කැපන දැති ඇත්තා වූ හෝ රෝදයකි. ඒ චක්රය ක්රියා කරවා යුදවල දී සැණෙකින් බොහෝ ජනයා කපා සුණු විසුණු කරනු ලැබේ. ඒ චක්රය ගැන සාමඤ්ඤඵල සූත්රයෙහි මෙසේ දැක්වේ.
“ඛුරපරියන්තේන චේපි චක්කේන යෝ ඉමිස්සා පඨවියා පාණේ ඒකමංසඛලං ඒකමංසපුඤ්ජං කරෙය්ය”
මේ පූරණකාශ්යප යන ශාස්තෘවරයාගේ ප්රකාශනයෙකි. එයින් කියැවෙන්නේ දැළිපිහිය සේ කෙළවර ඇති චක්රයෙන් මේ පොළොවෙහි සතුන් එක ම මස් ගොඩක් කළත් යනු යි. චක්රයේ දරුණුකම ඒ පාඨයෙන් පෙනේ. බෝධිමූලයේ දී මහ බෝසතාණන් හා යුදයට පැමිණි වසවත් මරු ද චක්ර නම් වූ ඒ අවිය පාවිච්චි කළ බව කියා තිබේ.
ධර්ම යන වචනයෙන් කියැවෙන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය ද අන් කිසි අවියකින් නැසිය නොහෙන කෙලෙස් සතරන් මතු නැගී නො සිටින සේ නැසීමට සමත් අවියකි. ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය හැර අන් කිසිවකින් මතු නැඟී නො එන ලෙස කෙලෙස් සතුරන් නො නැසිය හැකි ය. ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානයේ බලය විසුද්ධිමග්ගයේ මෙසේ දැක්වේ.
භීම වේගානුපතිතා අසනීව සිලුච්චයේ,
වායුවේග සමුට්ඨිතො අරඤ්ඤමිව පාවකෝ.
අන්ධකාරං විය රවි සතේජුජ්ජල මණ්ඩලෝ,
දීඝරත්නානුපතිතං සබ්බානත්ථවිධායකං,
කිලේසජාලං පඤ්ඤාහි විද්ධංසේති භාවිතා.
භයානක වේගයෙන් වැටුණා වූ හෙනය පර්වතයෙන් සුණු කරන්නාක් මෙන් වායු වේගයෙන් හටගත් ගින්න මහා වනයන් දවා විනාශ කරන්නාක් මෙන් ස්වකීය තේජසින් දිලිසෙන මණ්ඩලයක් වූ හිරු අඳුර දුරු කරන්නාක් මෙන් සත්ත්ව සන්තානයෙහි දීර්ඝ කාලයක් පැවතියා වූ සකලානර්ථයන් ඇති කරන්නා වූ කෙලෙස් සමූහය වඩන ලද ප්රඥාව විනාශ කෙරේය යනු එහි තේරුම ය.
ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය කෙලෙස් නැසීමට සමත් බලවත් ආයුධය ය. චක්රය මිනී මැරීමට සතුන් මැරීමට සමත් බලවත් ආයුධය ය. එහෙත් අරූපී ධර්මයක් වන ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානය ඇසට පෙනෙන දෙයක් නොවන බැවින් අප්රකට ය. චක්රය ඇසට පෙනෙන දෙයක් බැවින් ප්රකට ය. වඩා ශක්තිය ඇති මිනිසාට ඔහුගේ ශක්තිය ප්රකට කිරීම සඳහා අලියා ය කියන්නාක් මෙන් ද, වේගයෙන් යා හැකි මිනිසාට ඒ බව ප්රකට කිරීම පිණිස අශ්වයා ය කියන්නාක් මෙන් ද, මෝඩ මිනිසාට ඒ බව ප්රකට කිරීම පිණිස ගොනා ය කියන්නාක් මෙන් ද ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ප්රකට කරනු පිණිස එයට ධර්ම චක්රය යි කියනු ලැබේ. ශක්තිය නිසා අලියා ය කියන මිනිසා මිනිසකු මිස අලියකු නො වන්නාක් මෙන් ද, අශ්වයා ය කියන මිනිසා අශ්වයකු නො වන්නාක් මෙන් ද, ගොනා ය කියන මිනිසා ගොනකු නො වන්නාක් මෙන් ද ධර්මචක්රය යි කියනු ලබන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය වූ ධර්මයත් ධර්මයක් මිස සත්ය වශයෙන් ඇති චක්රයක් නො වන බව දත යුතු ය.
ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය යනු චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ඥානය ය. යම් කිසි වස්තුවක් ඇසින් බලා දැන ගන්නා වූ තැනැත්තාට දත හැකි වන්නේ ඒ වස්තුවේ පිට පැත්ත පමණෙකි. පිට පැත්තෙන් ද එක් කොටසක් පමණෙකි. එබැවින් ඒ දැනුම සර්වාකාර පරිපූර්ණ දැනුමක් නොවේ. ප්රතිවේධ ය යි කියනුයේ ඒ ඒ දෙයෙහි ඇතුළත පිටත දෙක ම සම්පූර්ණයෙන් පිරිසිදු ලෙස දැනීමට ය. ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය, චතුස්සත්යය එසේ සම්පූර්ණ ලෙස පිරිසිදු ලෙස දකී. ප්රතිවේධ ය යි කියනුයේ ඒ දැනුමට ය. කෙලෙස් නැසීමට සමත් ව්නනේ ඒ දැනුම ය.
ඒ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ප්රතිවේධ ධර්ම චක්රය ය. ඒ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය වචන අනුව වචනානුසාරයෙන් ධර්මයන් දැන ගන්නා වූ ඥානයක් නොව වචන නැති ව ධර්ම ශරීරය දක්නා වූ ඥානයෙකි. ප්රතිවේධ කරන ලද චතුස්සත්ය ධර්මය ජාතිපි දුක්ඛා ජරාපි දුක්ඛා යනාදීන් වචනවලට නඟා කරන දේශනය වූ වචන මාලාව දේශනා ධර්ම චක්රය ය. එයින් කෙරෙන්නේ ශ්රාවකයන්ගේ කෙලෙස් නැසීම ය. එයින් කෙළින් ම ශ්රාවකයන්ගේ කෙලෙස් නැසීමක් නො කරනු ලැබේ. එය ඇසූ ශ්රාවකයන්ගේ සන්තානයෙහි ඒ ධර්මය ඇසීම නිසා චතුස්සත්යය ප්රතිවේධ කරන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ඇති වේ. එයින් ඔවුන්ගේ සන්තානයන්හි කෙලෙස් දුරු වේ. සත්ය දේශනය ශ්රාවක සන්තානයෙහි ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥාන සංඛ්යත ධර්ම චක්රය ඇති කරන්නක් බැවින් එයට ද දේශනා ධර්මචක්රය යි කියනු ලැබේ. තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනාරාමයේ දී පවත්වන ලද ධම්මචක්කප්පවත්තන සුත්ත නම් වූ චතුස්සත්ය දේශනය අසා අඤ්ඤා කොණ්ඩඤ්ඤ තෙරුන් වහන්සේ ඇතුළු අටළොස් කෝටියක් බ්රහ්මයෝ සෝවාන් ඵලයට පැමිණියහ. ඒ ඔවුන්ගේ සන්තානවල ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය පහළ වී බොහෝ කෙලෙස් දුරු වී යෑම ය.
චතුස්සත්ය ප්රකාශ කරන දේශනය වූ වචන මාලාව ධර්ම චක්රයක් බව තථාගතයන් වහන්සේ විසින් සච්චවිභඞ්ග සූත්රයෙහි මෙසේ වදාරා ඇත්තේ ය.
“තථාගතේන භික්ඛවේ, අරහතා සම්මා සම්බුද්ධෙන බාරාණසියං ඉසිපතනේ මිගදායේ අනුත්තරං ධම්මචක්කං පවත්තිතං, අප්පටිවත්තියං සමණේන වා බ්රාහ්මණේන වා දේවේන වා මාරේන වා බ්රහ්මුණා වා කේනචි වා ලෝකස්මිං; යදිදං චතුන්නං අරියසච්චානං ආචික්ඛනා දේසනා පඤ්ඤපනා පට්ඨපනා විවරණා විභජනා උත්තානිකම්මං”
“තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනයේදී සතරක් වූ ආර්ය්ය සත්යයන් ප්රකාශ කිරීම් වශයෙන් ශ්රමණ බ්රාහ්මණාදි කිසිවකුට ආපසු පෙරළිය නොහෙන අනුත්තර ධර්ම චක්රය පවත්වන ලද්දේ ය” යනු එහි අදහස ය. එයින් දැක්වෙන්නේ චතුරාර්ය්ය සත්යය දක්වන ප්රකාශ කරන වචන මාලාව ධර්ම චක්රය කියා ය.
ධර්මචක්ර සටහන
ප්රතිවේධ ධර්ම චක්රය වන ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය අරූපී ධර්මයක් බැවින් එහි සටහනක් නැත. වචන මාලාවක් වන දේශනා ධර්ම චක්රයේ ද දෑසින් දැකිය හැකි සටහනක් නැත. එබැවින් ධර්ම චක්ර සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේ දී ධර්ම චක්රය ප්රකට කිරීමට උපමාවක් වශයෙන් යොදා ගන්නා ලද චක්රායුධය අනුව රෝද සටහනක් ගත යුතු ය. එය කරත්ත රෝදයක් සේ මොට්ට රෝද සටහනක් නොවී මෝල්වල ලී ඉරන රෝදය බඳු කැපෙන රෝදයක සටහන විය යුත ය. පිටතට නෙරා ගිය ගැට ඇති සටහනකින් පෙනේනේ එය කැපෙන රෝදයක් නොව මොට්ට රෝදයක් බව ය. මොට්ට රෝදය අවියක් නොවේ. පිටතට නෙරා ගිය ගැටවලින් එහි ආයුධ භාවය අවලංගු වේ. එබැවින් පිටතට නෙරූ ගැට සහිත චක්රය ධර්ම චක්රය වශයෙන් ගැනීමට නුසුදුසු ය. ධර්ම චක්රය චතුස්සත්යය පිළිබඳ වූවක් බැවින් ඒ රෝදයෙහි චතුස්සත්යය දක්වන ලකුණු පිහිට විය යුතු ය. ගරාදි අට ඇති රෝදයේ ඒ ගරාදිවලින් දක්වන්නේ සම්මා දිට්ඨි ආදි මාර්ග සත්යයේ අංග අට ය. ඒ අංග අට ධර්ම චක්රයෙන් සතරින් පංගුවකි. සතරින් පංගුව ද ධර්මචක්රය නොවේ. වෙන් වෙන් වශයෙන් එක් එක් සත්යය දක්නා ඥානයන්ට ක්ලේශප්රහාණ ශක්තියක් නැත. ක්ලේශප්රහාණ ශක්තිය ඇත්තේ එක්විට ම චතුස්සත්යය දක්නා ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානයට පමණෙකි."}