Q. නිර්වාණ ධාතුව අසංඛතය.අසංඛත වූ නිර්වාන ධාතුව අනියත විය හැකිද? කල්යාණ මිත්ර ඔබගේ විමර්ශනය සඳහා.
A / R. 1. මිච්ඡත්තනියත - පංචානන්තරීය කර්ම හා නියත මිත්යා දෘෂ්ටිය.
2. සම්මත්තනියත - ලෝකෝත්තර සතර මාර්ග.
3. අනියත - පංචානන්තරීය කර්ම, නියත මිත්යා දෘෂ්ටිය, ලෝකෝත්තර සතර මාර්ග යන (තුන්) ධර්මයෝ හැර අනෙකුත් සියලු ම ධර්මයෝ.
ලෙස ධර්මතා 3 කි (1., 2. සහ 3.). එහි “නියත වශයෙන් ම (නැවත කුසල්, අකුසල් හෝ ව්යාකෘත) විපාකයක් ඇතිකරයි” යන්න අසංඛත ධාතුව වන නිර්වාණ ධාතුව උදෙසා ද යෙදිය නොහැකි බැවින්, අසංඛත ධාතුව වන නිර්වාණ ධාතුව ද “අනියත” වේ.
{http://www.thripitakaya.org/tipitakaya/Index/723?s=21913 > 1034 > 1036
“කතමෙ ධම්මා මිච්ඡත්තනියතා? පඤ්ච කම්මානි ආනන්තරිකානි, යා ච මිච්ඡාදිට්ඨිනියතා – ඉමෙ ධම්මා මිච්ඡත්තනියතා.
කතමෙ ධම්මා සම්මත්තනියතා? චත්තාරො මග්ගා අපරියාපන්නා – ඉමෙ ධම්මා සම්මත්තනියතා.
කතමෙ ධම්මා අනියතා? තෙ ධම්මෙ ඨපෙත්වා, අවසෙසා කුසලාකුසලාබ්යාකතා ධම්මා කාමාවචරා, රූපාවචරා, අරූපාවචරා, අපරියාපන්නා; වෙදනාක්ඛන්ධො…පෙ.… විඤ්ඤාණක්ඛන්ධො; සබ්බඤ්ච රූපං, අසඞ්ඛතා ච ධාතු – ඉමෙ ධම්මා අනියතා.”}
A / R. 1. මිච්ඡත්තනියත - පංචානන්තරීය කර්ම හා නියත මිත්යා දෘෂ්ටිය.
2. සම්මත්තනියත - ලෝකෝත්තර සතර මාර්ග.
3. අනියත - පංචානන්තරීය කර්ම, නියත මිත්යා දෘෂ්ටිය, ලෝකෝත්තර සතර මාර්ග යන (තුන්) ධර්මයෝ හැර අනෙකුත් සියලු ම ධර්මයෝ.
ලෙස ධර්මතා 3 කි (1., 2. සහ 3.). එහි “නියත වශයෙන් ම (නැවත කුසල්, අකුසල් හෝ ව්යාකෘත) විපාකයක් ඇතිකරයි” යන්න අසංඛත ධාතුව වන නිර්වාණ ධාතුව උදෙසා ද යෙදිය නොහැකි බැවින්, අසංඛත ධාතුව වන නිර්වාණ ධාතුව ද “අනියත” වේ.
{http://www.thripitakaya.org/tipitakaya/Index/723?s=21913 > 1034 > 1036
“කතමෙ ධම්මා මිච්ඡත්තනියතා? පඤ්ච කම්මානි ආනන්තරිකානි, යා ච මිච්ඡාදිට්ඨිනියතා – ඉමෙ ධම්මා මිච්ඡත්තනියතා.
කතමෙ ධම්මා සම්මත්තනියතා? චත්තාරො මග්ගා අපරියාපන්නා – ඉමෙ ධම්මා සම්මත්තනියතා.
කතමෙ ධම්මා අනියතා? තෙ ධම්මෙ ඨපෙත්වා, අවසෙසා කුසලාකුසලාබ්යාකතා ධම්මා කාමාවචරා, රූපාවචරා, අරූපාවචරා, අපරියාපන්නා; වෙදනාක්ඛන්ධො…පෙ.… විඤ්ඤාණක්ඛන්ධො; සබ්බඤ්ච රූපං, අසඞ්ඛතා ච ධාතු – ඉමෙ ධම්මා අනියතා.”}