807. සංදිෂ්ටිකෝ ද? සංදිට්ඨිකෝ ද?

“දසබලයන්වහන්සේ නමැති ශෛලමය පර්වතයෙන් පැන නැඟී, අමා මහ නිවන නම් වූ මහා සාගරය අවසන් කොට ඇති, ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගය නම් වූ සිහිල් දිය දහරින් හෙබි, උතුම් ශ්‍රීමුඛ බුද්ධවචන ගංගාවෝ, ලෝ සතුන්ගේ සසර දුක් නිවාලමින්, බොහෝ කල් ගලා බස්නා සේක්වා!”
❤❤❤ ❤❤❤ ❤❤❤ ❤❤❤ ❤❤❤

Q. "ස්වක්කාතෝ" ගාථාවෙහි පැමිණෙන "සන්ධිට්ටිකො","අකාලිකෝ","ඒහි පස්සිකො" යන පද වල අර්ථ විග්‍රහයක් කල දෙනු මැනවි.

A. සංදිට්ඨිකෝ
වර්තමාන භවය තුලදීම ප්‍රතිඵල ලබාගත හැකිය යන්න මෙහි අර්ථය යි. එනම් , මෙම නව ලෝකෝත්තර ධර්මය ප්‍රත්‍යක්ෂ කර ගැනීම මෙම අත් භවය තුලදීම තමන්ට කරගත හැකි බවයි. යම් අයෙකු විසින් පුරන ලද පාරමී ධර්මයන් ඇත්තේද ධර්මය අවබෝධකර ගැනීම සඳහා අවශ්‍ය සියලු ධර්මතා සම්පූර්ණ කර ඇත්තේද ඔහුට මෙම ධර්මය වහා අවබෝධකරගත හැක්කේය. ධර්මය තුල ඒ සඳහා මෙවැනි උදාහරණ රාශියක් දැකගත හැකිය.
‘ මුත්තෝ’හං භික්ඛවේ , සබ්බපාසේහි යේ දිබ්බා යේ ච මානුසා . තුම්හේ’ පි භික්ඛවේ , මුත්තා සබ්බපාසේහි යේ දිබ්බා යේ ච මානුසා....’
මහණෙනි , මම දෙවියන් පිලිබඳ වූ යම් ක්ලේශපාශයෝ වෙත් ද , මිනිසුන් පිලිබඳ වූ යම් ක්ලේශපාශයෝ වෙත් ද , ඒ සියලු ක්ලේශපාශයන්ගෙන් මිදුනෙමි. මහණෙනි , තෙපි ද දෙවියන් පිලිබඳ වූ යම් ක්ලේශපාශයෝ වෙත් ද , මිනිසුන් පිලිබඳ වූ යම් ක්ලේශපාශයෝ වෙත් ද , ඒ සියලු ක්ලේශපාශයන්ගෙන් මිදුනාහුය.
( විනය පිටකය. මහාවග්ග පාළිය - 1. ප්‍රථම භාගය. මාර කතාව. 2550 බු.ජ.ත්‍රි.පිටුව - 42 / 43 )
දිනක් අප බුදුපියාණන් වහන්සේ සමග ධර්ම සාකච්ඡාවක් සිදුකළ වච්ඡගොත්ත බ්‍රාහ්මණයා බුදුරජාණන් වහන්සේගෙන් මෙසේ විමසන ලදී.
පින්වත් , ගෞතමයන් වහන්ස , ගිහි බන්ධනයන්ගෙන් වෙන් නොවී ඔබ වහන්සේ විසින් දේශණා කරන ලද ධර්මය අනුගමනය කරන ලද යම් ගිහි පිරිසකුත් වේ නම් ඔවුන් අතුරින් කය බිදී මරණයට පත්වීමෙන් පසුව ස්වර්ග ලොවට ගමන කළා වූ යම් කිසි ගිහි වැසියෙකුත් වේ ද?
එවිට බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් , වච්ඡගොත්ත , ගිහි බන්ධනයන්ගෙන් වෙන් නොවී මා විසින් දේශණා කරන ලද ධර්මය අනුගමනය කිරීමෙන් කය බිදී මරණයට පත්වීමෙන් පසුව ස්වර්ග ලොවට ගමන කළා වූ යම් ප්‍රමාණයකුත් වේ ද , ඔවුන් සියයකුත් නොවේ , දෙසීයකුත් නොවේ , තුන්සියයකුත් නොවේ , හාරසියයකුත් නොවේ , පන්සියයකුත් නොවේ , ගණනින් කිව නොහැකි තරම් ය යැ යි බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශණා කරන ලදී.
( සූත්‍ර පිටකය. මජ්ඣිම නිකාය - 2. පරිබ්බාජක වර්ගය. තෙවිජ්ජවච්ඡගොත්ත සුත්‍රය. 2:3:1. 2550 බු.ජ.ත්‍රි.පිටුව - 254 / 255 )
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශණා කරන ලද ධර්මයට අනුව කටයුතු කිරීමෙන් ඕනෑම අයෙකුට ලෞකික මෙන්ම ලෝකෝත්තර ප්‍රතිඵල ලබා ගැනීමට හැකියාව ඇත. උන්වහන්සේ විසින් දෙසූ දහමට අනුව විවිධ මාර්ගඵලයන්ට පත් වෙමින් ධ්‍යාන විදර්ශනා වඩා සසර යහපත් කර ගත්තවුන් සේම එදිනෙදා ජීවිතයෙහි ප්‍රතිඵල ලබා ගත්තවුන් ද බොහොමයකි. උදාහරණ ලෙස කරණීයමෙත්ත සූත්‍රය සජ්ඣායනා කිරීමෙන් තමන්ට බාධා එල්ලකළ දෙවියන් පහදවා ගනිමින් ඔවුන්ගෙන් උපකාර ලැබ අර්හත්වයට පත් වූ භික්ෂූන් වහන්සේලා දැක්විය හැකිය. විශාලා මහනුවර ඇතිවූ තුන්බිය දුරුකර ගැනීමට රතන සූත්‍රය දේශණා කරවා ගැනීමත් ඉන් සියලු රෝග - අමනුෂ්‍ය - දුර්භික්ෂ උපද්‍රවයන් දුරුකරගැනීමට හැකි වීමත් විශේෂ කරුණකි. මෙවැනි බොහෝ කරුණු ධර්මයයට අනුව කටයුතු කිරීමෙන් ලබාගත හැකි සාන්දෘෂ්ටික ප්‍රතිඵලයන් ය.

A. අකාලිකෝ
අකාලික යනු ධර්මය අනුගමනය කිරීමත් සමගම පෙර පසු නොවී එසැනින්ම ප්‍රතිඵල ලබා දෙන බවයි. කාලික ධර්මයන් හා අකාලික ධර්මයන් යනුවෙන් ධර්මයන් දෙයාකාර වෙති. බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශණා කරන ලද ආර්ය ධර්මය අකාලික දහමකි. අනාර්ය සියලුම දේශනාවන් කාලික වන්නාහ. ඒවායින් ප්‍රතිඵල ලබා ගැනීමට නම් අනාගතයෙහි යම් දිනයක් පැමිණෙන තෙක් බලා සිටිය යුතුම ය. සර්වබලධාරී දෙවියන් වහන්සේ පිළිබඳව හෝ ඊශ්වරයෙකු හෝ බ්‍රහ්මයෙකු පිළිබඳව හෝ වෙනත් කිසියම් ම මැවුම්කාර දෙවියකු පිළිබඳව හෝ විශ්වාසය කරමින් අන්ධානුකරණයෙන් අවිචාරවත්ව කටයුතු කරන බොහෝ දෙනා ලෝකයෙහි අනන්තවත් වෙති. එවැනි දෙවියන් විසින් තමන්ට විවිධ ආකාරයෙන් පුද පූජා සිදු කල යුතු බවත් , තමන් කැමති ආකාරයට මිනිසුන් විසින් කටයුතු කල යුතු බවත් එසේ නොමැතිනම් විනිශ්චය කරන දිනයෙහි දී තමන් ඔවුනට දැඩි දඬුවම් පමුණුවන බවත් දේශණා කර තිබේ. එම මැවුම්කාර දෙවියන් සතුටු කිරීමෙන් ම පමණක් තමන්ට එම ජීවිතයෙන් පසුව සුගතියට යා හැකි යැ යි මිත්‍යාවෙන් යුක්තව දෙවියන් සතුටු කිරීමට යැ යි කියා ඕනෑම පාපයක් කරන්නෝ ද වෙති . අවසානයෙහි ඔවුන් සියල්ලන්ගේම මෙලොව ද පරලොව ද මහත් විනාශයකට තමන් ගත් දෘෂ්ටියෙන් ම ඇද දමනු දැකගත හැකිය. එම දේශනාවන් කාලික දේශනාවන් වන්නේ එබැවිනි.
අකාලික වූ බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ධර්මය එසේ නොවේ. තමන්ට යම් සැපතක් අවශ්‍ය වන්නේ නම් ඔහු විසින් ඒ සඳහා නියමිත ප්‍රතිපදාවන් අනුගමනය කල යුතුම ය. එම ප්‍රතිපදාව අනුගමනය කිරීමත් සමගම පෙර පසු නොවී එම ප්‍රතිඵල තමන්ට ලැබේ.

A. ඒහිපස්සිකෝ
ඒහිපස්සික නම් තම තමා විසින් පැමිණ දැනගත යුතු බවයි. ලෝකයෙහි යම් සත්‍යයක් විද්‍යාමාන වන්නේ නම් එම සත්‍ය දැක බලා ගැනීමට පැමිණෙන ලෙස ඕනෑම කෙනෙකුන්ට පැමිණ බලන්න යැ යි කියා පෙන්වීමට හැක. නමුත් යම් දහමක සත්‍යතාවය දක්නට නොලැබෙන්නේ නම් එම දහම පැමිණ බලන්න කියා කිව නොහැක. මක්නිසාද ඒ දහම නුවණැත්තන් විසින් ගලපා බලන විට එහි සත්‍යතාවය වෙනුවට අසත්‍යතාවයම මතුවන බැවිනි. මේ පිළිබඳව බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් මෙසේ දේශණා කර තිබේ.
‘තීණිමානි භික්ඛවේ පටිච්ඡන්නානි වහන්ති නෝ විවටානි. කතමානි තීනි? මාතුගාමෝ භික්ඛවේ පටිච්ඡන්නෝ වහති නෝ විවටෝ. බ්‍රහ්මනානං භික්ඛවේ මන්තා පටිච්ඡන්නා වහන්ති නෝ විවටා. මිච්ඡාදිට්ඨි භික්ඛවේ පටිච්ඡන්නා වහන්ති නෝ විවටා. ඉමානි ඛෝ භික්ඛවේ තීණි පටිච්ඡන්නානි වහන්ති නෝ විවටානි.
තීණිමානි භික්ඛවේ විවටානි විරෝචන්ති. නෝ පටිච්ඡානි. කතමානි තීණි? චන්දමණ්ඩලං භික්ඛවේ විවටං විරෝචති නෝ පටිච්චන්නං. සුරියමණ්ඩලං භික්ඛවේ විවටං විරෝචති නෝ පටිච්චන්නං. තථාගතප්පවේදිතෝ ධම්මවිනයෝ භික්ඛවේ විවටෝ විරෝචති නෝ පටිච්ඡන්නෝ. ඉමානි ඛෝ භික්ඛවේ තීණි විවටානි විරෝචන්ති නෝ පටිච්ඡන්නාති’.
මහණෙනි , ධර්ම තුනක් වැසුනවිට බබලයි විවෘත වූ විට නොබබලයි. කවර තුනක් ද යත් : මහණෙනි , කාන්තාව වැසුන විට බබලයි විවෘත වූ විට නොබබලයි. මහණෙනි , බ්‍රාහ්මණයන්ගේ මන්ත්‍රයන් වැසුන විට බබලයි විවෘත වූ විට නොබබලයි. මහණෙනි , මිත්‍යා දෘෂ්ටිය වැසුන විට බබලයි විවෘත වූ විට නොබබලයි. මහණෙනි , මෙම ධර්මතා තුන වැසුන විට බබලයි විවෘත වූ විට නොබබලයි.
මහණෙනි , ධර්ම තුනක් විවෘත වූ විට බබලයි වැසුනවිට නොබබලයි. කවර තුනක් ද යත් : චන්ද්‍ර මණ්ඩලය විවෘත වූ විට බබලයි වැසුනවිට නොබබලයි. සූර්ය මණ්ඩලය විවෘත වූ විට බබලයි වැසුනවිට නොබබලයි. තථාගතයන් වහන්සේ විසින් දේශණා කරන ලද ධර්ම විනය විවෘත වූ විට බබලයි වැසුනවිට නොබබලයි. මහණෙනි , මෙම ධර්මතා තුන විවෘත වූ විට බබලයි වැසුනවිට නොබබලයි.
( සූත්‍ර පිටකය. අංගුත්තර නිකාය. තික නිපාතය. තතිය පණ්ණාසකය. භරණ්ඩු වර්ගය. 9 වන සූත්‍රය. 3:3:3:9. 2550 බු.ජ.ත්‍රි.පිටුව - 510 / 511 )

"දසබලසේලප්පභවා නිබ්බානමහාසමුද්දපරියන්තා, අට්ඨංග මග්ගසලිලා ජිනවචනනදී චිරං වහතූ!"

dhamma.lk.ingreesi.com © 2016 - 2020. Powered by Blogger.
෴ ශාක්‍යමුණීන්ද්‍රෝත්තමෝපහාර දම් පඬුර! ෴

෴ An AnglomaniA IngreesI (රාවණ යක්ඛ) and *A Bona Fide CreatioN ෴

Auto Scroll Stop Scroll