Q. ගායකයෙක් වුවහොත් පායාස නිරයට යාමට එය හේතුවක් වේද?(ගීත ගායනයේදී ප්රේමය පිළිබඳ ආදී කරැනු ගැන ගායනය නිසා)
A. තාලපුට සූත්රය (https://pitaka.lk/main?n=24172) අනුව නම් පෙනීයන්නේ, දුගතියෙහි ඉපදීමට හේතුව:
1. තමා ද රාග - ද්වේෂ - මෝහ බොහෝ සේ උපදවාගනිමින්, මදයට හා ප්රමාදයට පත්වීම නිසා සහ මෙරමා සිතෙහි ද රාග - ද්වේෂ - මෝහ බොහෝ සේ උපදවමින්, මදයට හා ප්රමාදයට පත්කිරීම නිසා දුගතියෙහි උපදින බව යි.
හා / හෝ
2. “නියත මිත්යා දිට්ඨිය” නිසා දුගතියෙහි උපදින බව යි.
ඒ අනුව, සූත්රානුසාරයෙන් දිය හැකි පිළිතුර නම්:
1. යමෙක් යම් (ඕනෑම) ක්රියාවක් කරන (කියන/හිතන) විට, තමා ද රාග - ද්වේෂ - මෝහ බොහෝ සේ උපදවාගනිමින්, මදයට හා ප්රමාදයට පත්වීම නිසා සහ මෙරමා සිතෙහි ද රාග - ද්වේෂ - මෝහ බොහෝ සේ උපදවමින්, මදයට හා ප්රමාදයට පත්කිරීම නිසා (ඔහු/ඇය) දුගතියෙහි උපදින බව යි.
හා / හෝ
2. යමෙක් යම් (ඕනෑම) ක්රියාවක් කරන (කියන/හිතන) විට, ඒ අනුසාරයෙන් “නියත මිත්යා දිට්ඨිය” ගෙන සිටී නම්, ඒ හේතුවෙන් (ඔහු/ඇය) දුගතියෙහි උපදින බව යි.
{*සැ: යු: “පහාස” නම් (මහා) අපායක්/නිරයක් ද නැත; එය “අවීචිය” නමැති (මහා) අපායේ නළුවන් ලෙස හා ගායකයන් ලෙස (ජනයා මහත් සේ සතුටු කළ / සිනා ගැස්වූ) අයවලුන් (එම වේශයෙන් ම) උපදින කොටස (උස්සද/ඔසුපත් නිරය) හඳුන්වන නම යි.
"පහාසො ¶ නාම නිරයොති විසුං පහාසනාමකො නිරයො නාම නත්ථි, අවීචිස්සෙව පන එකස්මිං කොට්ඨාසෙ නච්චන්තා විය ගායන්තා විය ච නටවෙසං ගහෙත්වාව පච්චන්ති, තං සන්ධායෙතං වුත්තං."